Wednesday 12 May 2010

Vår hund är allergisk mot fjärilslarver!

Vi har haft jättemycket problem med att Marisa, vår underbara vovve, slickar och biter på hennes tassar! Jag har varit till tre olika veterinärer, tänkte att någon kanske råkar ha erfarenhet av detta. Ingen visste vad det kunde bero på. Ja, de sa ju saker som att hon kanske har en sticka i tassen eller något, men det hade jag ju kollat flera gånger med förstoringsglas och mycket ljus...

I perioder av flera månader är hon som tokig, hon tuggar bort den tjocka huden från trampdynorna, ja inte allt, men det kan vara ganska mycket borta. Det gör ju ont sedan för henne att gå. Haltar och så. Det blir minimala promenader, oftast är det hon som styr kosan hemåt. Jag binder ju om och har mig, men det biter hon ju oxå bort.

Satte på en sån där plastskärm runt huvudet för att hon inte skulle komma åt, men efter att hon legat och skakat av rädsla i 4 timmar tog jag av den. Hon vande sig betydligt snabbare med munkorg, men sen fick hon utslag runt nospartiet...plus att hon kliade med den som verktyg...

Nu tror jag att jag kommit på vad det beror på i alla fall! Har upptäckt att hon lider av detta under våren och det är precis under de månader som pefkaträden(tallar) har en massa larver. Larverna ramlar ner från träden och ringlar fram på trottoarer och vägar. Det varar från slutet av januari till april, och i år insåg jag plötsligt att Marisa måste vara allergisk mot dessa.

Förra året hade vår son Babbis råkat komma i kontakt med en sådan och han blev alldeles röd på nolltid och det kliade något fruktansvärt. Så fort jag insåg att det nog var anledningen försökte jag förstås undvika dessa larver, men här finns massor av pefkaträd längs trottoarerna. Det är ju slutkliat för i år, men hur ska jag skydda hennes tassar nästa år?!

Det räcker inte med att man inte går på själva larverna heller, eftersom de avsöndrar något som hamnar överallt. Babbis bouzoukilärare hade sopat ner några från sin balkongvägg och trots att han inte tagit i någon började det klia och han fick utslag på armarna. På skolan har jag hört nu oxå att det är ju allmänt känt att de är väldigt allergi-framkallande.


Andra relaterade inlägg, med foton:
Tallprocessionsspinnarlarver!
Läbbiga larvens LifeStyle - Tallprocessionsspinnarlarvens livscykel
Åh nej, inte i år igen!

No comments: