Saturday 27 November 2010

Harry Potters osynlighetsmantel!


Har ni hört att nu dröjer det inte länge förrän Harry Potters osynlighetsmantel finns att köpa!
Det är ett gäng greker som tillsammans med forskare från Tyskland, England och Turkiet håller på att lösa gåtan. Manteln ska tillverkas i metamaterial, ett material med ett annorlunda brytningsindex. Man kan styra hur ljuset bryts i och runt materialet och därigenom få fram märkliga elektromagnetiska och optiska egenskaper.
Självklart jobbar man inte med detta bara för att kunna tillverka Potters mantel...Det hela är ett av Europa understött program: PHOME(PHOtonic MEta materials). Genom den här metoden kommer man även att kunna se människans inre organ och därmed kunna avskaffa den farliga röntgenmetoden!

2 comments:

Norpan said...

Hej! Och vad skoj med en ny besökare på min blogg :) Kul att du gillade den! Jag älskar grekisk sallad året om :) Visst tycker jag om grekland också, även om jag bara varit där 1 ordentligt gång på Kreta. Var där över en natt vid ett tillfälle också men var tvungen att åka hem igen då min morfar gått bort. Alltid skoj att hitta nya bloggar! Vad skoj att kunna läsa om dina upplevelser och få tips på recept!
Tack för lyckoönskningarna till jobbet! Ha en fortsatt skön helg! Norpan

Carola said...

Jag vill ha en mantel! ha ha ha. så Jag kan gå på grannens väg till stranden och slippa gå runt :)