Wednesday 24 November 2010

Kombolój!



Många som varit i Grekland på semester undrar över dessa radband, "kombolój", som många greker håller i och funderar om det fungerar som en religös ritual - en bön för varje kula/pärla? Svaret är att Grekland nog är det enda landet där det inte har någon religös innebörd(numera åtminstone), utan det är helt enkelt ett avstressande tidsfördriv. Det sägs ge positiv energi oxå!



De flesta menar på att kombolojerna kom hit med turkarna under den 200-åriga ockupationen, men det finns även tecken på att de fanns här redan under Antiken. Namnet "κομπολόι"(komboloj) kommer från "κόμπο λέγει" som betyder "knuten säger" och då kan man ju förstå att det från början var ett bönband.
De är ofta rena konstverken! Det är verkligen en perfekt souvenir och present från Grekland! Det finns små affärer som bara säljer kombolojer, i oändligt antal utföranden!


Det finns en sång som heter "Jag ska slänga min klocka och köpa en komboloj". Han som skrev den ville sluta stressa förstås! Här sjungs den i ett av Greklands populäraste underhållningsprogram; "Stin igía mas" ("För vår hälsa") vilket man ofta säger här då man skålar.








4 comments:

Grekland nu said...

Visst är de fina! Det finns ju ett museum också med kombolojer i Nafplion. Men när de sitter och klapprar med dem på föredrag och konserter, då blir jag lite irriterad...

Eva in Athens, Greece said...

Visste inte att det fanns ett kombolojmuseum i Nafplion! Lustigt nog är våra kombolojer som jag fotat inhandlade i just Nafplion!

Eva said...

Komboloj! Så intressant detta. Min man älskar dem och senast vi var i Grekland köpte han en för cirka 100 €. Hann inte stoppa honom ;-) Men när jag först såg kombolojen i Grekland trodde jag, som du skriver, att det var ett radband.

Eva in Athens, Greece said...

Kul att du gillade Komboloj-inlägget! Ja, kombolojer finns verkligen i alla prisklasser - både jättebilliga och svindyra, det beror på vad de är tillverkade av förstås och hur de är gjorda.
Ha en bra dag!