Saturday 4 December 2010

Atens tunnelbana




Har tänkt flera gånger att jag skulle sätta in några bilder från den urfina tunnelbanan här i Aten! Den är
verkligen jättefin och otroligt ren! Inte ett skräp ser man. Trodde aldrig att den skulle hållas så ren, när den invigdes för några år sedan. I januari 2000 var den igång. Den består av 3 linjer, varav den ena ursprungligen var den första järnvägslinjen som öppnades 1869. En linje 4 är påbörjad.



Den byggs ut allteftersom, men det har blivit mycket förseningar p.g.a Siemens-skandalen eftersom Siemens var inblandad i utbyggnaden av tunnelbanesystemet, men nu verkar det som om det går framåt - kring Jul öppnas stationen "Agia Paraskevi". Förhoppningsvis kommer fler stationer att öppnas nästa år. Vi i Glyfada väntar spänt på att stationen i "Elliniko" ska öppnas - då kommer centrala Aten 20 min närmare...Mer om tunnelbanan kan ni se och läsa här:
http://www.urbanrail.net/eu/ath/athens.htm


På bilden ovan ser ni den gamla stationsbyggnaden, som finns i "Monastiraki", uppfräschad.
Under tidan man gräver hittar man hela tiden en massa intressanta arkeologiska fynd och det är givetvis oxå en anledning att det hela tar så lång tid. Arkeologer finns hela tiden stand-by och stoppar så fort det dyker upp någonting och därefter grävs det för hand. Det kan ju då ta flera månader innan man kan gå vidare. Alla dessa fynd man hittar finns att titta på, som här nedan i Monastiraki, men även i montrar(olika mindre föremål) nere i tunnelbanan. Det är så himla fint! Kanske har Aten den finaste tunnelbanan i världen?!


Tunnelbanan är öppen 05.00 - 02.00. En biljett kostar 1 euro och den kan man åka på i 1,5 timme.

7 comments:

Tina said...

Jag har inte åkt så många fler tunnelbanor än de i Stockholm, London och Aten. Så jag har inte jättemycket att jämföra med. Men Atens tunnelbana är WOW-snygg!!!

Anonymous said...

Fantastiskt att den är så fin och att man visar en del gamla saker där också./Rigmor

Eva in Athens, Greece said...

Hej Tina, nej inte jag heller. Paris, London och Stockholm tror jag, men de är ju mycket äldre förstås. Kanske har de oxå fixats till på senare är tänkte jag. Det är klart att om det finns tunnelbana i Dubai...

Hej Rigmor! Allting därnere är verkligen välgjort!

Ha en skön söndag!

Anonymous said...

Nej men, är detta verkligen Stockholms tunnelbanor ! Sâ intressanta. Men inte sâg jag dessa när jag besökta slottet för 5 âr sedan. De mâste ligga i utkanterna. Tror jag är mogen för ett nytt besök i Stockholm. :) Tack för dina fina inspirerande bilder.

Hälsningar Gammelmor i Paris

Humla said...

Känner knappt igen mig bland Sthlms tunnelbanor, man blir hemmablind! Fast en av bilderna är från tunnelbanan i Solna där jag bor, och den är verkligen fin.
Men oj vad överraskad jag blir av Atens tunnelbana, blir verkligen gladchockad! Så ljust och rent och prydligt och smakfullt!!

Eva in Athens, Greece said...

Hej Gammelmor i Paris! Ja, om du inte råkar tro att Atens tunnelbana(här där du skrivit kommentaren) är Stockholms? Det kan ju oxå hända att en del av konsten i Stockholms tunnelbana kommit till på senare år? Försökte hitta årtal, men lyckades inte, så det kan ju mycket väl vara så att det inte fanns för 5 år sedan då du var där.
Har du bott länge i Paris, Gammelmor?
Hoppas vi hörs igen!

Eva in Athens, Greece said...

Ja Humla, vännen min, visst är tunnelbanan här i Aten otroligt fin! Och Stockholms oxå som sagt, det är nog så att man blir hemmablind!
Kram