Wednesday 8 December 2010

Lägre elräkning med äggklocka!

Det här tipset är väldigt användbart för oss i Grekland åtminstone! Kanske kan det användas till något liknande i andra länder? Vet ej.  Om man inte har soluppvärmande vattenberedare eller om det är mulet i Grekland får man värma upp vattnet genom att sätta på elsäkringen för just det. Det kan bli en dyr historia eftersom det är lätt att glömma bort att stänga utav den. Perfekt då är att ha en äggklocka intill säkringsskåpet - samtidigt som man sätter på eluppvärmningen av vattnet ställer man in äggklockan så att man blir påmind.


Ni här i Hellas vet väl oxå att det är hela 40 % rabatt på elström kl 15.30 - 17.30 samt 02.00 - 08.00? Smart är att sätta på tvättmaskinen, diskmaskinen och varmvattenberedaren under den här tiden, om man nu är hemma. Nattiden är kanske svår att utnyttja, men man kan göra i ordning t.ex tvättmaskinen och så sätter man igång den så fort man vaknar, om man går upp vid 07 t.ex.  De här tiderna gäller då det är vintertid, när det blir sommartid ändras tiderna.

3 comments:

Tina said...

Jag har hört att rabatten bara gäller om man gör någon slags avtal och joxar med någon kabel. Inte själv, alltså, utan att någon från DEI gör det. Vet du något om det eller ÄR det billigare för ALLA?

Eva in Athens, Greece said...

Vad jag vet gäller det för alla hem åtminstone. Är så gott som säker på det - till 99,9 % i alla fall...Dock gäller det nog inte för olika typer av business.

Eva in Athens, Greece said...

Tina, du hade rätt! Det är ju helt knäppt, men jag frågade min man idag och han sa att först måste man ta hem en elektriker som kollar om det går och sedan får man göra en ansökan om det. Det verkar inte klokt tycker jag. De sade det om tiderna på TV och då hörde jag inget om någon ansökan i alla fall. Kan det vara att det ändrats till det bättre? Ska banne mig gå in på ΔΕΗ och fråga!