Saturday 29 January 2011

Snabbt "byte" av dragkedja

Letade lite söta sybilder på webben och blir inspirerad att sy små nåldynor...


Visst känner man sig duktig när man lagat kläder?! Jag har precis lagat 4 par byxor samt en skolväska, med
symaskin. Det tog väl 10-15 min, men av någon anledning lägger jag sådant som ska lagas på hög.



När jag var och handlade sytråd för någon vecka sedan i sybehörsaffären var det en tant där som hade sprättat lös en dragkedja och skulle köpa en ny. Då sa expediten i affären att hon nästa gång inte ska ta lös dragkedjan från plagget. Igår sa Elina att dragkedjan pajat i en av hennes jackor...tog följaktligen med mig jackan dit och då bytte expediten bara ut den där lilla drag-grejen!

Det var gjort på en minut och kostade 2 euro! Jag som alltid brukar bängla med att sprätta bort den gamla, köpa en ny dragkedja, sy och hålla på - jättejobbigt, det mest tidskrävande är att sprätta bort den gamla. Hade aldrig kunnat tänka mig att det kunde bli fel på den där lilla grejen man drar i bara.
(Nu, september 2012, har jag kommit på ett ännu bättre sätt!: Laga dragkedjan lätt som en plätt, snabbt OCH gratis!)


Den här dragkedjan löper över Stortorget i Gävle! Konstverket är gjort av Kristina Matousch.

Visste ni att blixtlåset är en svensk uppfinning? Kul vetande från Wikipedia:

Det första blixtlåset patenterades redan 1851 av den amerikanske symaskinskonstruktören Elias Howe. Viktiga förbättringar gjordes av amerikanen Whitcomb Judson (1893), och senare förbättrades konstruktionen ytterligare av två svenskamerikaner: Peter A. Aronsson 1906 samt smålänningen Gideon Sundbäck 1913.


I de första blixtlåsen syddes häktorna fast i tyget för hand, en i taget. Sundbäck kom på idén att stansa ut häktorna och klämma fast dem i två tygband, som sedan kunde sys fast med maskin. I Sverige började blixtlås tillverkas 1931 vid Gusums bruk.

Andra inlägg kanske av intresse:
Laga dragkedjan lätt som en plätt, snabbt och gratis!
Mer om dragkedjor (om den svenska produkten Zlide On bl.a)

12 comments:

Ika said...

Oj, vilket häftigt konstverk det finns i Gävle
:-) Snygg bild. Trevlig helg!

Eva in Athens, Greece said...

Thanks, dear!

Master of the universe said...

Svenska grejer förståss,
http://www.zipclip.se/default.asp?p=PRODUKTER
finns även hos classe men något begränsat.

Anonymous said...

Tips: på mindre eleganta jackor med trasigt blixlås kan det ibland bli lika bra om man i stället för att sprätta bort hela blixlåset klipper precis intill metallen/plasten och alltså behåller tygdelen och syr fast det nya uppepå.Jag har gjort så med framgång på min mans arbetsjackor. Man kan behöva kasta runt den avklippta delen för att det inte ska fransa sig, men man slipper en massa petgöra.
Monica P

Eva in Athens, Greece said...

Smart, Monica!

Eva in Athens, Greece said...

Tack för tipset, Master of the Universe! Kan det vara den svenska produkten de använde på Elinas jacka här tro? Ser inget namn på "släden". Ska sätta in en reklamfilm i min blogg!

Grekland nu said...

Jag sysslade också med dragkedjor häromdagen. En dragkedja i en fleccetröja gick inte att dra upp längre för själva drag-grejen hade försvunnit. Gjorde förstås inga försök att laga nåt sånt själv, skulle aldrig klara av det, utan gick till en affär med knappar och dyligt och där hände samma sak som för dej: tanten satte hur lätt som helst på en ny drag-grej - för 1 euro!! Och för ett tag sen gjorde hon ett knapphål åt mej i en kofta, för 40 cent. Åh, vad jag gillar såna affärer!

Linda said...

Jo, de där dragkedjorna som går över torget här i Gävle har man sett många gånger nu! :D Undrat lite vad det ska ha föreställt, och nu så vet jag det! :)

Mvh,
Linda

Eva in Athens, Greece said...

Hej Ingabritt! Håller med - verkligen perfekt med sådana ställen! Jag ska gå till min sybehörsaffär i veckan igen med två väskor...

Hej Linda! Tänk va' kul att jag råkade skriva något om Gävle som var kul att veta för en nyinflyttad! Kram på dig gumman och lycka till med studierna!

Linda said...

Hej Eva,

Vilken fin blogg du har. Jatterolig och inspirerande verkligen.

Manga kramar Linda

Linda said...

Forresten ser du att jag fixade till bilden :)... Tack vare dig.

Linda

Eva in Athens, Greece said...

Tack så mycket Linda!