Thursday 3 March 2011

Grekiska Melodifestivalen 2011

Igår var den grekiska melodifestivalen och det var Loukas Georkas som vann med låten "Watch my dance".

Ja, haha, så fort går det här! Och i år var det hela 6 låtar att välja bland. Alla artisterna har kommit fram
genom musik-reality-program, som jag tror att de kallas. Annars har det de sista åren varit 3 låtar att välja bland, ibland framförda av samma artist! Ganska otroligt, eller hur?! Vilken skillnad mot i Sverige! Någonting mittimellan kanske vore det bästa...

Här har tittarna 50% och en jury 50% att säga till om. Hur är det i Sverige, är det inte helt upp till tittarna där?

Loukas är 22 och från Cypern. Pluggar biologi på universitetet. Han blev känd efter att ha varit med i "X-factor" på TV 2008.

Nu hittade jag på att jag ska sätta in de andra låtarna oxå, så kan ni lyssna på dem om ni vill! Härovan har ni Antigoni Psychrami med "It's all Greek to me". Antigoni var med i "Greek Idol" 2010.

Igårkväll när jag satt och lyssnade på låtarna tyckte jag inte alls att de var bra, men nu tycker jag att de är riktigt bra faktiskt! Men synd nog vann den låten som jag gillade minst.

Gruppen Trihmitonio med "Hamogela" (=Smile). Var med i "X-factor" 2008.

Nikki Ponte från årets "X-factor" med låten "I don't wanna dance". (Har satt in ett videoklipp tidigare med Nikki.)

Gruppen "Kokkina Chalia" (=röda mattor) med låten "Come with me". Var med i "X-factor" 2008.

Valanto Tryfonos med "The time is now".  Valanto, även hon från Cypern vann "Greek Idol" 2010.


Andra inlägg om Eurovisionsschlagerfestivalen:
Rätt låt vann! Underbara Loreen! Euphoria!

Greklands låt vidare till finalen i Eurovision
Nu håller vi tummarna!!!
Greklands vinnande bidrag 2012 och fantastiska Loreen!
Aphrodisiac - ett svensk/grekiskt samarbete!
Greklands "Melodifestival" 2012! (4 låtar)

2 comments:

Grekland nu said...

Ja inte är det mycket som liknar det svenska Melodifestivalspektaket inte! Och särskilt inte i år. Men som sagt, lagom är nog bäst. För egen del har tre sånger fastnat i skallen: Nikis, Valandos och Trimitonio. Den som vann tyckte jag var tråkig.

Eva in Athens, Greece said...

Ja, Ingabritt, och det var verkligen en mager afton precis som du skrev i din blogg! T.o.m programledaren verkade ingå i sparpaketet...kunde knappt prata engelska och översatte fel...ja,ja