Friday 27 January 2012

Jordbävningar i Grekland

Read in English: Earthquakes in Greece

Igår morse var det en kraftig jordbävning mellan Kreta och Santorini; 5,3 på Richterskalan och därefter var det 13 efterskalv! Det verkar inte vara några olyckor rapporterade som tur är, även om det skakade rejält.

Varje år är det fler jordbävningar i Grekland än i hela övriga Europa sammanlagt. De flesta är dock under havet vilket gör att antalet dödsoffer är mycket litet i jämförelse med den intensiva jordbävningsaktiviteten.


Anledningen till att det är så mycket jordbävningar här i Grekland är att landet ligger nästan precis på gränsen där Afrikas och Eurasiens(Europa + Asien) litosfäriska plattor möts och gnager mot varandra.

De flesta jordbävningarna i Grekland sker längs en båge av öar: Joniska öarna (Korfu, Paxos, Lefkas, Ithaka, Kefalinia, Zakynthos och Kythira), Kreta samt Rhodos.

En vanlig dag kan det vara över 100 jordbävningar i Grekland över 2 Richter! De flesta är så små att man inte känner av dem. Jag hade bott på Kreta i nära tio år innan jag kände av en jordbävning!


En websida med nyliga jordbävningar, på engelska: Recent earthquakes in Greece.
Ytterligare en sida: European-Mediterranean Seismological Centre
Här kan man se alla jordbävningar sedan  januari 2010: www.earthquakes.gr endast på grekiska, men ganska lätt att förstå... åtmnstone storleken och plats.

6 comments:

Aleka said...

Den i natt vaknade jag faktiskt av. Gjorde inte de igår. Lite obehagligt men de var över innan jag han öppna ögonen och förså vad som hände. Bara vår taklampa som svajade fram och tillbaka när jag väl blivit vid medvetande. Men obehagligt är de. Hoppas verkligen jag aldrig behöver vara med om någon stor! Min sambo har varit med om en såpass stor att han inte kunde stå upp utomhus! Riktigt läskigt. men de var många år sedan

Min plats i solen said...

Hu! Skönt att det har gått bra iallafall. Det är läskiga saker det där som verkligen påminner oss om hur små vi är mot naturen och dess krafter. För ett par år sedan drabbades vi här i Skåne av en jordbävning och det var det värsta jag någonsin har varit med om. Tidigt på morgonen vknade vi av att hela sängen och hela huset skakde men det var inte det värsta. Det värsta var helt klart ljudet. Det hemska mullret som kom underifrån. Hu! Och då var det ju ingenting mot det ni kan få uppleva nere hos er.

Ha en fin helg Eva!

Kram Lotta

~ INA ~ Inas☆House said...

Usch vad otäckt! :(

Marina said...

Hualigen, det låter väldigt otäckt! Här är ju också ett bälte med utsatta områden, fast Singapore är ju naturligtvis(!?) undantaget eftersom det har lyckats hamna utanför, allt i enlighet med den lilla "bubbelvärld" som det är...

Semester & Mat said...

Det är rätt mäktigt vad naturen kan ställa till med. Kanske bra också att jorden skakas om ibland, så vi vaknar upp att vi är rätt små faktiskt ;)
Har inte varit med om någon själv, men undrar om inte mina föräldrar kände av en mindre för många år sedan i Grekland.

Ha en fin lördag!

Eva in Athens, Greece said...

Aleka: Man känner sig allt ganska liten...

Lotta: Minns att jag läste om den jordbävningen. Var en i Västerbotten också för inte så längesedan.

Ina: Det är det verkligen, minst sagt.

Marina: Hm, det där förstod jag inte riktigt...

Caroline: Kanske det...
De flesta jordbävningarna här känner man inte alls eller så om man råkar sitta eller ligga ner just då.