Sunday 10 July 2011

Special Olympics 2011 i Aten

Read this post in English: Special Olympics 2011 in Athens, Greece

Från invigningsceremonin. Här är det grekinnan Alkistis Protopsalti och italienaren Vittorio Grigolo som sjunger:


Vet ni att vi haft Special Olympics här i Aten i år? Läser ni Ingabritts blogg så vet ni det i alla fall! Den 25 juni till den 4 juli har det hållits massor av tävlingar i 22 olika sporter för idrottsmän och kvinnor med förståndshandikapp. Det här är ett jättestort evenemang vartannat år sedan 1968 (sommar/vinter) med ca 7.500 tävlande från 185 länder.

Jag var tyvärr inte där själv. Brukar föredra att se stora evenemang på TV, men har faktiskt ångrat att jag inte var på plats den här gången. Alla som varit där ser helt saliga ut! Kärlek och glädje! Alla blir rörda av att se hur dessa underbara människor kämpar och gläds över att få vara med. Vi har mycket att lära där. Som de sa på TV här; "Vi behöver dem mer än de behöver oss!"

Både öppnings och avslutnings-ceremonin var fantastiskt fina med många kända artister som deltog.
(De här tävlingarna har ju varit planerade sedan länge, långt innan den grekiska krisen blev officiell...)


Natassa Bofiliou sjömg ett par sånger på båda ceremonierna.

Websidan för Special Olympics 2011 (på engelska), med resultat m.m.

Vinterspelen år 2013 för Special Olympics kommer att hållas i  Sydkorea:
Special Olympics 2013 på Facebook

6 comments:

Grekland nu said...

Det var verkligen en fest mitt i krisen att vara med på öppnandet av Special Olympics! Tyvärr missade jag avslutningen, men den finns väl att se på internet antar jag.

tilda said...

Hej eva! Hoppas att allt är bra i värmen! :)

Jag tänkte kolla m dig vart jag hittar bebiskläder/prylar/nödvändigheter osv bäst? :) Som bärsele/vagga/skötbord etc!

Kram kram tilda

Steve said...

Så pinsamt lite utrymme Special Olympics har fått i media trots att mediabevakningen i Aten under tävlingarna varit så omfattande. Jag har sett ett kort reportage i SvD och ett personreportage i Tidningen Ångermanland resp. Nerikes Allehanda. Jag tycker att detta svala mediaintresse säger en hel del om dagens samhälle.

Eva in Athens, Greece said...

Hej Ingabritt! Det tror jag det! Den sista videon i mitt inlägg är från avslutningen, men det är ju bara en liten del. Såg ganska mycket av avslutningen på TV och det var mycket fint och elegant!

Hej Tilda! Nu är det ganska länge sedan jag handlade sådana saker och då bodde vi dessutom på Kreta, men vet att de har mycket sådana saker på Jumbo och där är det ju väldigt bra priser, så ni skulle ju kunna kolla där först om det är något ni tycker om. Ikea? Annars skulle jag nog rekommendera Mothercare, som finns i Glyfada. Det finns ju ganska många riktigt fina sådana butiker i Glyfada, och nu är det väl rea också!
På Sarah Home(finns på Sarah som är nära Platia Esperidon) finns det även en baby-avdelning.
Superkul och spännande, Tilda!
Kramis

Hej Steve! Verkligen!

tilda said...

Tusen tack!
Mothercare, ligger det i glyfada centrum???
Kram kram

Eva in Athens, Greece said...

Ja, Tilda, det ligger vid Platía Esperídon.