Thursday 18 August 2011

Blogg på två språk eller fler- Tvåspråkig blogg

Read this in English: Blog in 2 languages or more - Bilingual blog

Det tar lite tid, men det är lättare än du tror att åstadkomma en tvåspråkig blogg!

Du får skapa en till blogg från början. Den kan se annorlunda ut, men det är roligare om den ser exakt likadan ut tycker jag! Du kan använda exakt samma namn också, men eftersom mitt bloggnamn var på svenska tog jag samma namn fast på engelska för tvillingbloggen. Du måste förstås ha en annan bloggadress för den nya bloggen. Här valde jag också samma fast på engelska; evainathens.blogspot.com istället för evaiaten.blogspot.com.

Jag rekommenderar att man använder samma profil för båda bloggarna eftersom man då bara behöver överföra och bearbeta bilderna en gång. (Därför har jag skrivit på båda språken i min profil, men man kan också skapa en egen "Om mig" till varje blogg istället för att använda sig av Blogger-profilen.) Klicka på "instrumentpanel" och därefter "Skapa en blogg" och så är det bara att sätta igång med skapandet av tvillingbloggen, som jag kallar det.

När du är klar sätter du in en liten flagga (eller om du har en roligare idé!) i övre delen av bloggen med en länk till tvillingbloggen! Färdigt!

Givetvis kommer läsaren då att komma till det senaste inlägget på den andra bloggen, även om han eller hon läste ett äldre inlägg...Därför bör man sätta in en länk överst i inlägget till inlägget på det andra språket, såsom jag gjort här (se ovan).

Det bästa skulle kanske vara om det vore EN blogg med anledning av statistik, följare o.s.v, men det är inte möjligt för närvarande på Blogger (eller med något annat bloggverktyg vad jag vet) om man undantar möjligheten att skriva på olika språk under varandra. Å andra sidan skapar man på det här sättet länkar till sina inlägg, vilket är positivt. Kom ihåg att alltid använda nyckelord i länkar. I början skrev jag Read in English bara och ordet English fick vara länken. Det är inte bra. Det är bättre med inläggets rubrik som länk.

Lycka till!
(Fråga gärna om det är något du inte förstår!)

P.S man kan ju även ha en översättningsfunktion som den jag har från Microsoft på bloggen, men saken är den att översättningen blir väldigt tokig...rekommenderas om man vill ha sig ett gott skratt! :) Testa själv får du se!

Kanske av intresse:
Extrasidor eller kanske några av dina etiketter överst i bloggen?

Fixa extra sidor på Blogger
Kommentarsfält på Bloggers fristående sidor
Bildplats på Blogger (Picasa webbalbum)
Minska bilder på Bloggers blogg
Fixa svarta hjärtan och andra symboler med tangentbordet?
Alla svenska bloggregister! (Registrera din blogg och få bättre placering på Googles söklistor!)

8 comments:

Elle said...

Jag skriver på svenska bara. Den/de tyska följare jag har kan sen använda sig av den normala överättningen. Inläggen brukar bli roligare då *ler*
Kram Elle

Elle said...

Jag skriver bara på svenska,
ska det heta. Har bott så länge här att jag använder tysk ordföljd...

Marina said...

Nja, det lät väldigt komplicerat så det hoppar jag över!

Marina pa Kreta said...

Ja, ordning och reda borde man ha. En blogg for varje sprak, det later bra.
...men sa ordentlig ar inte jag.

Eva in Athens, Greece said...

Hej Elle! Ibland har jag märkt att jag också kan använda grekisk ordföljd i svenskan...
Ja, minsann - nog blir det roligt alltid, med de automatiska översättningarna...Det var därför jag ville skriva själv på engelska, även om jag också förstås gör skrivfel, men åtminstone blir det läsbart...

Hej Marina! Det är inte alls komplicerat, men det tar ju lite tid att fixa.

Eva in Athens, Greece said...

Hej Marina på Kreta! Äsch, inte är det så ordentligt. Du skulle ju kunna skriva på finska under det svenska (eller vice versa) varje gång såsom du gjort någon gång! Eftersom du inte skriver så mycket, vilket är enbart positivt, blir det inte störande med två språk.

Emma Tiger said...

Hej! Tack för tipset! Jag bloggar just nu på engelska, men dt är ju svenska på som är mitt känslospråk så jag kan liksom inte uttrycka mig till hundra procent... Dessutom klagar alla mina svenska vänner på att det är för jobbigt att läsa engelska så jag tänkte göra en svensk version av bloggen på det sättet som du har föreslagit här. Enda problemet är att jag inte kan översätta min bloggadress så som du kunde. Min är emmatiger.blogspot.com, får väl bli emmatigers.blogspot.com bättre fantasi har jag inte.... hehe!

Jaja, tack för tipset! Kul att läsa din blogg också förresten!

Eva in Athens, Greece said...

Hej Emma! Så kul att du hittade hit och att det var till hjälp det jag skrivit!