Saturday 20 August 2011

Klostret Kera Eleousas i Gouves på Kreta

Read this post in English: The monastery of Kera Eleousa in Gouves, Crete

Det här fina klostret, Ι.Μ.Παναγία Κέρα Ελεούσας,  Kera (eller Kyra) Eleoussas i Gouves är verkligen värt ett besök om man är i närheten på semester. Det är gammalt, men riktigt hur gammalt har jag inte lyckats få fram. Det finns omnämnt i skrift från 1602, så då fanns det i alla fall.



Klostret har varit obebott i många år, men när jag var där häromdagen såg det bebott ut. Såg inte till någon, men blommorna såg ut att må bra och det såg välskött ut, utanför stod 3 bilar parkerade, såg både hund och katt trots att det ligger väldigt avlägset till...




I stort sett följer man vägbeskrivningen till Skotinó-grottan, bara att man inte svänger höger i kurvan där på slutet. Man kör igenom byn Skotinó och fortsätter mot byn Voritsi, men innan man kommer fram finns det en väg upp till vänster, även den mitt i en kurva...På bilden ovan ser ni hur skyltarna till klostret ser ut - de fanns lite här och var faktiskt!
(Beslut om renovering som utfärdats igår råkade jag på här på webben!)

Två till bilder från klostret (de bästa?) finns på min fotoblogg: Greece in my Heart - photoblog

Andra inlägg kanske av intresse:
Kato Gouves, eller bara Gouves, på Kreta
Skotino-grottan i Gouves, Kreta
Mylos - bästa restaurangen i Gouves!         (Mylos Taverna, facebook)

5 comments:

Äventyret framtiden said...

Klockan i din fotoblogg är ljuvlig.
Går rakt in i hjärtat. Så gör också pelargonerna i klostret. Jag tycker mycket om sådana i kyrkliga sammanhang för övrigt. En hemkänsla uppstår
Tack för klosterrundturen!Fina bilder!

Karin

Steve said...

Tittade just i din fotoblogg och fascinerades. Den vackra bänken skulle jag vilja sitta på. Bara vara, känna och tänka.

20 augusti 2011 13:35

Eva in Athens, Greece said...

Roligt att höra, Karin!


Tack, Steve! Ja, något mer fridfullt än att sitta på den bänken i ett kloster uppe i de kretensiska bergen kan väl knappast finnas...

Mona said...

Var tvungen att kolla in bilderna på klostret på den här bloggen också. Så vackert det är. Älskar bilden med bänken och det öppna fönstret. Så fridfullt.

Eva in Athens, Greece said...

Hej Mona! Tack för kommentaren, kul att du tittar in här!