Tuesday 11 October 2011

Parkour och Free Running på Santorini i lördags

Click here for English
I lördags var det tävling i parkour och free runningSantorini. Det var 15 topputövare som deltog. Den grekiska vulkanön Santorini har röstats fram som den bästa naturliga platsen för den här imponerande sporten, med sina vita hus byggda på vulkankraterns kant och en helt obeskrivlig utsikt.

De tävlande får en "bana" på ca 250 m som de ska avverka på 90 sek, så imponerande som möjligt...
Det är Red Bull som arrangerar tävlingarna; "Red Bull Art of Motion".


Ganska imponerande, eller hur?! (Alla bilder från Red Bull.)


Den här gången vann Pavels Petkuns från Latvia. 2:a blev Yoann Leroux från Frankrike och 3:a Gaetan Bouillet från Belgien. Grattis, grattis!

Svensken Marcus Gustafsson som vann i Detroit (se video på You Tube) hamnade på 6:e plats. Även en grek var med: 19-årige Zaza Markoulia, men han kom tyvärr sist. Nåväl, det gör ju inget - bättre lycka nästa gång!


Det ser så enkelt ut, men det krävs otroligt mycket träning.

bits and bytes (grekiska)
Hela resultatlistan
Intervju med Zaza Markoulia (engelska)

Andra inlägg med Parkour:
Ryan Doyle på Santorini
Joggingtur!
Damien Walters...Pröva inte själva vad ni än gör!

4 comments:

Äventyret framtiden said...

Njaa, inte ser det enkelt ut:). Otroligt skickligt och helt suveräna bilder. Här har både Uffe och jag låtit oss fascineras en stund av uppvisningarna. Fantastiskt!Tacktack!

Ha en fin dag!
Karin

Snäckskalsdalen. said...

Huh, ja, är det ungefär samma som jag sett på bilder att dom tar sig över taken i storstäder, tro? Inget för mig, men det är kul och spännande att titta på och hade jag gjort det så hade jag nog valt Santorini framför en storstad! Så vackert det måste vara, om dom nu hinner njuta av utsikten......
Agneta kram

Elle said...

Enkelt och enkelt...jag skulle inte ens försöka!
Får höjdskräck bara av att se bilderna.

Eva in Athens, Greece said...

Karin: Vad glad jag blir att ni gillade inlägget!

Agneta: Japp, det är samma sport!

Elle: :) Jag skulle definitivt inte försöka jag heller, åtminstone inte nu. Om jag varit 15 igen vet man ju inte vad jag hittat på... Nu skulle jag inte ens vilja titta på en sådan tävling faktiskt, skulle vara så rädd att något skulle gå fel och någon bli allvarligt skadad.