Saturday 3 March 2012

Greklands "Melodifestival" 2012! (4 låtar)

Read this post in English: Greek final coming up for Eurovision Song Contest 2012!

Här i Grekland har vi ju inte en massa låtar att välja på till Eurovision som det är i Melodifestivalen i Sverige.  Det brukar vara 2-4 låtar, ibland t.o.m framförda av samma artist!

För vi ska faktiskt, tro det eller ej, vara med även i år i Eurovisionsschlagerfestivalen...! Så länge det finns hopp finns det liv!
Den grekiska finalen går av stapeln den 12 mars.

Vi får 4 låtar att välja mellan:
En ganska nybildad grupp bestående av George Alex och May Sokolai. Vet ej vem som skrivit text och musik, kanske de själva? Lyrik till "No Parking"



Velvet Fire på Facebook

  • CASSIOPEIA, med låten "Killer Bee"
Nybildad tjejgrupp (inför Eurovision?) framför en låt med musik skriven av Christos Dantis som bl.a skrev vinnarlåten 2005, "My number One" (framförd av allas vår Elena Paparizou), tillsammans med Natalia Germanou.

Lyriken till Killer Bee är skriven av Leonidas Chantzaras.



Blev känd genom reality-showen "X-factor" 2009. (Här kan ni se/höra henne på en audition inför programmet: Eleftheria Eleftheriou audition X-factor, 2009.)
Eleftheria åkte ut redan i 5:e live-programmet, men blev direkt erbjuden av programledaren, Greklands superstar, Sakis Rouvas (3:a med "Shake it" i Eurovision 2004 och 7:a med låten "This is our night"2009, men detta är endast bagateller i hans enorma karriär...) , att uppträda på nattklubben där han själv uppträdde då, vilket hon tackade ja till.



Eleftheria Eleftheriou på facebook
  • DORA KATSIKOGIANNI, med låten "Baby, I'm Yours"
Den nu 19-åriga Dora var med i Eurovision Junior år 2007 då hon var 14.

Texten till Baby I'm Yours är skriven av Elias Pantazopoulos, Musik: Hush Hush



Gå gärna in och rösta på Eurovision.gr vilken låt ni gillar bäst!

Tlife var med i förrgår då videoklippen spelades in.

Vad tycker ni om låtarna?
Ha en fin dag!


Andra inlägg om Eurovisionsschlagerfestivalen:
Rätt låt vann! Underbara Loreen! Euphoria!

Greklands låt vidare till finalen i Eurovision
Nu håller vi tummarna!!!
Greklands vinnande bidrag 2012 och fantastiska Loreen!
Aphrodisiac - ett svensk/grekiskt samarbete!  
Grekiska Melodifestivalen 2011

5 comments:

Steve said...

Ingen som sticker ut direkt. Mest grekstuk på Aphrodisiac med mycket bouzouki.

Malin said...

Ja jag håller med Steve. Aphrodisiac låter mest grekiskt och undrar om inte de patriotiska grekerna vill ha grekiskt i år. Fast annars är jag alltid svag för Dantis låtar. ;)

/ Malin

Grekland nu said...

Suck, vilka trista låtar! Alla lät ungefär likadant i mina öron. Trist också att alla är på engelska, men det är väl så det är nuförtiden. Det vete sjutton vilken jag skulle välja om jag var tvungen att rösta...måste nog höra dom fler gånger i så fall.

susanne said...

Skulle faktiskt gärna ha det som er i Grekland. Här i Sverige har Melodifestivalen utvecklats likt en såpopera. En oherrans massa uttagningar och sedan kommer andra chansen innan vi slutligen kan se den sista finalen. Suck.... Jag väntar med att se tills finalen.

Eva in Athens, Greece said...

Steve: Nej, ingen av låtarna lär ha någon större chans även om de är hyfsade. Aphrodisiac är favorit och har än så länge fler röster än de andra tre tillsammans.

Malin: Själv är jag svag för Dantis! Gillar honom som sångare också, väldigt speciell röst. En gång för ca 5 år sedan då jag och min då 10-årige son gick på en stor gata här i Glyfada kom Dantis körande på en mc. Babbis ser honom och knuffar mig i sidan och jag tittar upp och ser då Dantis heja på Babbis! Sedan dess är jag ännu mer fans, tycker att det var så himla gulligt av honom!

Ingabritt: Själv tycker jag bäst om låten "No Parking"(ungdomlig utav mig som jag är...!), men tycker inte att det är något att skicka till Eurovision. Tycker oxå att det är synd att allt är på engelska. Är de helt på grekiska har de minimal chans att få en bra placering, men jag gillar när de sjunger något litet på grekiska åtminstone, och det gör ju låten mycket mer speciell så det förstår jag inte varför de inte gör faktiskt.

Susanne: Ja, i Sverige har det allt blivit lite för mycket av det goda! ("Det goda" eftersom jag gillar sång och dans-uppträdanden.)Här i Grekland har man dock för lite att säga till om när de sorterar ut så mycket att vi bara får ett fåtal låtar att välja mellan - färre artister får ju på så sätt tillfälle att visa upp sig, men i år när det inte finns pengar får man ju vara glad att vi ska delta...!
Det bästa vore väl om det vore någonstans mittemellan Sveriges och Greklands melodifestivaler.