Monday 19 March 2012

Hoppspindel!

Nu har jag fångat den på bild, hoppspindeln! Minns den första bekantskapen i guidelägenheten i Hersonissos. Skulle ta bort en spindel från fönsterbrädan när den höll på att skrämma livet ur mig genom att hoppa iväg! Skrek rätt ut givetvis...Jag tog dock mod till mig och försökte igen, men jag lyckades inte få tag på den!

Det är egentligen den enda spindel som jag lagt märke till här i landet, innan jag fick syn på monsterspindeln och spindeln med metallansikte vill säga...

I Sverige har jag aldrig sett någon spindel som hoppat vad jag kan minnas, åtminstone inte någon så pass stor som denna (kroppen ca 1cm, möjligen något mindre).
Hoppspindlarna, Salticidae, är en familj spindlar med fler än 4000 arter läser jag på Wikipedia. Nästan alla är giftiga, men verkar inte vara farliga för människan.

Just hoppspindlar har mycket god syn, främst på de två främre i mitten (Ja, de flesta spindlar har 8 ögon! Lika många ögon som ben alltså!). Ingen annan familj spindlar, och få insekter, har lika god syn som hoppspindlarna. Så den kollar verkligen in mig på bild nummer två...!!!

Ha en mysig, spindelfri, kväll!


Andra inlägg kanske av intresse: 
Aldrig sett något liknande - fruktansvärt stor hjulspindel!
Citronfjäril - vackert gul fjäril
Bärfis - Βρομούσα
Cikada - Τζιτζίκι
Prickiga Lilla Gubben... Allergisk mot mygg!
Sprutgurka och färggrann nyckelpiga!
MONSTERspindel - spindel med metalliknande ansiktsmask... (Ja, kolla får ni se)
Riktigt läskig spindel! Jättestor!


Hoppspindlar, Wikipedia
Jumping Spiders, Salticidae (Här finns bilder på en massa hoppspindlar, men jag vet inte om just den här är med.)

11 comments:

Den Ofrivilliga Bloggaren said...

Jag har en vän som skäller ordentligt på mig när jag bär ut spindlar...enligt henne ska de mosas och spolas ner i toa.
Häftig sak du fått på bild!!

Eva Trillian said...

Jo, otäcka är de! *ryser*

Ann-Sofie said...

Usch!!!

Anonymous said...

Cool bild! Jag undrade också över de där små krypen när jag boddi i Grekland. Det är alltså så de ser ut :)
/Carro

Marina said...

Om dessa varelser tycker jag inte!

Semester & Mat said...

Usch och fy, det ser ju ut som att den är beredd att hoppa ur dataskärmen...

Anonymous said...

Åh, fy!!
Jag hatar verkligen spindlar. Det kryper i hela kroppen när jag ser en bild av dem... Ser jag dem på riktigt skriker jag rakt ut. De små,små är ok, men inte de håriga sakerna, som denna. You´re brave! =o)
Tack för kommentarer inne hos mig!
kram

Steve said...

Läskig att möta så hör "öga mot öga", men den ser ändå snäll ut.

Uffe said...

Jodå, hoppspindlar är vanliga även i Sverig! Gå ut en solig dag och iaktta en solstekt vägg, så ser du garanterar spindlar som sitter på väggen och sedan skuttar ut och fångar sitt flygande byte!

Malin said...

Jag är inte direkt spindelrädd men det beror på spindelns utseende och storlek. Har stött på en del otäckingar både i Grekland och i Sverige. Burr!


Sover lugnare utan dem i närheten. ;)

Eva in Athens, Greece said...

Hihi, det är verkligen underhållande att läsa era spindel-kommentarer!

Till Tinefis vill jag berätta att man med ögat inte ser att dessa är håriga, de är inte speciellt stora ändå. Om man fotar en spindel kan man nästan bli chockad när man ser fotot!

Uffe: Jasså minsann, där ser man!