Sunday 22 April 2012

Liten bild på fliken - "favicon" och optiska illusioner!


Jag var så less på min profilbild och jag har sett några små rörliga bilder i profilbilder som jag tyckte var riktigt fräcka. Den ena var en slända som jag sparade någonstans, men tyvärr inte hittar nu. Den andra är en katt som Ralline med bloggen The World of Ralline har som ni ser här till höger.



Letade sådana rörliga bilder, men hittade inte några. Däremot fick jag syn på bilder med optiska illusioner och de är ju otroligt läckra tycker jag!






Dessa fanns på lite olika websidor vilka jag skrivit in i bildernas text, men jag tror att det är japanen Akiyoshi Kitaoka som skapat de flesta av bilderna.

Den sista bilden (skapad av Akiyoshi Kitaoka) tyckte jag så mycket om, även om den kanske inte är lika läcker som de andra bilderna, att jag valde den till profilbild. (Har ändå tänkt sätta in en "Om mig" sida med någon bild på mig så småningom.)

Hittade även på att jag skulle sätta in den bilden i fliken som syns när man öppnar min blogg, s.k favicon (favourite icon). Tydligen gillar inte Blogger riktigt att man byter ut deras favicon, men det går fortfarande.

Ja,  nu med det nya gränssnittet har de ju t.o.m satt in en speciell ruta på layout-sidan för att göra det enkelt att byta ut favikonen, så Blogger har knappast något emot det! Toppen!

Ha en toppendag!

10 comments:

Elle said...

Har sett att någon haft katten som profilbild - och den blinkar även under "följare" i andras bloggar - vilket leder till enorm uppmärksamhet.
Ha en skön helg!

Snäckskalsdalen. said...

Läckert, jag gillar sånt där, man blir alldeles fascinerad!
Agneta kram

Äventyret framtiden said...

Finfin profilbild. Det är du på något sätt, känns bra för betraktaren:)

Karinkram

DAVID said...

Ögat reagerar snabbare på högre kontrast, och den korta tidsskillnaden mellan reaktionen på låg och hög kontrast gör "rörelsen" har jag läst.

Uhanna said...

Jag blir ju mer sjösjuk av sånt här och kan inte riktigt njuta, hehe. Men jag håller med om att de var häftiga!

Fru Venus said...

Jag blev kollig i ögonen men gillar "min" katt Sara :-)

Marina said...

Jätteläckra! Någon gång ska även jag ta mig tid och se om jag kan göra något åt bloggutseendet...

Annika said...

Jätteläckra bilder. Och den sista tycker jag var mest stilfull. Sv: tre av barnen är mina och två är bonusbarn. Men tack för din fina kommentar. :) Kram

Elzie said...

Jisses här började verkligen ögonen gå runt, haha. Men läckra är dom.
Hoppas du har en fin dag.
Kram Elzie

Eva in Athens, Greece said...

Elle: Ja, man får ju syn på sådant direkt, men vet inte om man besöker den profilen i alla fall?

Agneta: Jag också, bara älskar sådana bilder!

Karin: Tack så mycket, vad glad jag blir! Kanske valde jag rätt ändå, tycker verkligen om den bilden, så den får nog hänga kvar ett tag, om jag får det för Kitaoka...hittar inget sätt att ta kontakt med honom och fråga!

David: Konstigt är det verkligen, och fascinerande!

Johanna: :)

Fru Venus: Jaha, är det samma katt som din! Den kissen som jag plötsligt en dag upptäckte rörde på sig när man kom nära med musen! Kul, kul! Undrar vem som fixat dessa bilder?

Marina: Jag har oxå massor av mer saker jag vill göra, men tiden räcker tydligen inte till för oss nutidsmänniskor...

Annika: Tack så mycket för påhälsningen och det var kul att du gillade den bilden speciellt...

Elzie: Lite yr kan man allt bli...


Kram, kram till er alla!