Thursday 12 April 2012

Påsk-shopping till gudbarnet!

När man är gudförälder i Grekland tar man givetvis på sig ett visst ansvar för barnet, men framförallt är det viktigt att komma ihåg namnsdagspresenter, födelsedagspresenter, julklappar samt present och "lambada"(det speciella påskljuset)till påsk...!

Vi är gudföräldrar till en liten tvillingflicka som snart fyller 5 år. Hennes tvilling är en liten kille och så har de en storasyster som precis fyllt 8.

Det är så kul att shoppa till vår söta lilla guddotter, och så blir det förstås alltid något litet till hennes syskon också. Det här blev det den här gången:

Lambadan är den viktigaste presenten! Det ljuset behövs till uppståndelsegudstjänsten vid midnatt på påskafton. Då är det inte roligt för små barn i Grekland om de ser alla andra barn med fint pyntade ljus och de själva inte fått något av sin gudförälder...

Jeansbermudas till flickans tvillingbror och vita shorts till hennes smala gymnastsyster. Stora påskägg i choklad fick de alla tre, även det enligt traditionen! Båda shortsen inköpta på Zara, tuffa eller hur?!

Efter att ha letat i ett par affärer och inte hittat något som jag tyckte om (måste absolut gilla det jag ska ge bort, även om det kanske byts sedan av den ena eller andra anledningen)till vår guddotter bestämde jag mig för att köra till "Sprider" i Vari och det ångrade jag inte! Det blev dessa två set. Visst är skorna ursöta...?!

Ha en fin dag!
 ☼☼☼

Kanske av intresse:
Den Grekiska Påsken

4 comments:

Linda - Mitt liv i Grekland said...

Jättefint ljus, älskar den grekiska påsken. Tycker det är lite viktigare att vara gudförälder i Grekland, i Sverige gör man ju inte så mycket alls.

Jättefina kläder, gillar verkligen det nedersta setet med vita byxor och den blå toppen, hur fint som helst.

Kalo Paska till dig med och hoppas ni får en fin helg!! :)

Malin said...

Så fina presenter! Hoppas ni får en fantastisk påsk med nära och kära och massor av god mat!

Längtar till att få skämma bort mitt lilla syskonbarn som är väntat i oktober. ♥

anneli said...

Så underbart söta kläder! Jag älskar också att ge bort kläder till barnbarnen!
Och dessa underbara ljus!
Kalo Pasca Eva!
Kram !

Uhanna said...

Oj, oj, oj vilken skillnad det är på gudföräldrar i Sverige och i Grekland. Mycket presenter för någonting som vi i Sverige knappt firar.
Spännande för ungarna. Hoppas de gillade grejerna!

Johanna.