Thursday 16 September 2010

Acropolis nya museum

Den 26 april berättade jag att jag besökt Acropolis nya museum dagen innan, men då hade jag precis börjat med den här bloggen och visste inte hur man satte in foton, så jag tänkte jag skulle ta och visa dem nu.


När man skulle bygga museumet fann man även där arkeologiska fynd som man kan se uppifrån såsom här. Dessutom är stora delar av museumets golv av glas. Detta fina, fräscha, moderna museum är ett arkitektsamarbete av en schweizare(Bernard Tschumi) och en grek(Michalis Fotiadis).



En del av ett kvinnoansikte i en pelare. Offergåva från 400-talet f.Kr.
Här blev jag tillsagd att man inte får fotografera inne på museet...Det är ju bra, det är ju så otroligt många besökare där så det skulle ju vara jättejobbigt om det blixtrade hela tiden. Hade missat skylten.

De här bilderna är från en broschyr. Vet ni förresten att väldigt många skulpturer och statyer från Acropolis finns på det brittiska museet! Det var en engelsman som tog dem med sig för 200 år sedan och Grekland har fortfarande inte fått tillbaka dem. Så på många ställen inne på det nya museet har man satt in kopior där de äkta saknas. En väldigt stor majoritet av engelsmännen tycker att de ska lämnas tillbaka visade en enkätundersökning, tycks minnas att det var 80 %, så jag tror säkert att det kommer att bli så, men när?! Tydligen så vägrar det brittiska musêet att släppa dem ifrån sig.

Här i Grekland har man gjort en liten video om hur löjligt det skulle vara om vi tog Big Ben hit!


Gå gärna in på www.bringthemback.org och skriv under på att ni tycker att de ska återlämnas dit de hör hemma!

No comments: