Tuesday 10 May 2011

Alla svenska bloggar i Grekland!

Här har jag gjort en samlingslista över bloggar som skrivs av utlandssvenskar i Grekland (22 st!). Skulle vilja ha med alla bloggar som skrivs på svenska härifrån, så om du vet någon fler sådan blogg blir jag jätteglad om du tipsar mig! Antingen via en kommentar längst ned på den här sidan eller till min mail-adress: evainathens(a)gmail.com

AFANTOU
Om livet i min älskade by Afandou på Rhodos där jag tillbringar många månader av året.
Skrivs av Susanne från Gävle.
AKTUELLT I GREKLAND
Kommentarer om stort och smått i Grekiskt vardagsliv.
Skriven av Ingabritt i Naousa.

Ingabritt lämnade tragiskt nog jordelivet i februari 2015, men hennes fina blogg finns ju kvar med massor av trevliga inlägg.

ALEX
Om livet som småbarnsmor.
Skrivs av Aleka i Rethymnon.

ANITAS KRETA
Om Chania, Om mig, Om min butik, Om vardagslivet på Kreta, Om maten, Om ekonomin, Om...
Skrivs av Anita i Chania.

ESCAPETOCRETE
Om hur det är att byta land.
Skrivs av Maud i Chania.







GREKISK SALLAD - EN BLOGG FRÅN GREKLAND
En salig röra från Grekland! (Bäst att ta med min egen blogg här i listan oxå...Klicka på Startsidan häruppe så kommer ni till den.)
Skrivs av Eva i Aten.


GUNILLAS KRETALIV
Om vardagslivet i Diktynnis utanför Chania på Kreta samt i Göteborg.
Skrivs av Gunilla.


HEMMA I KALAMAKI
Upplevelser av kultur och natur på Kreta.
Skrivs av Stefan i Chania.


IA MITT I LIVET
Tankar och funderingar från nya hemmet i Ierapetra, Kreta.
Skrivs av Ia Löfquist från Karlaby, Österlen.



JO
Mammalivet i en grekisk saga.
Skrivs av Johanna i Paleochora på Kreta.









KAPITEL 2 - GREKLAND
Om vardagslivet i Magoula (ca 3 mil nordväst om Aten) och om barnbarnen på Kreta.
Skrivs av Christina.

KARRO PÅ KRETA
Om livet som mamma, utlandssvensk och allt annat som dyker upp i vardagen.
Skrivs av Karro i Chania på Kreta.

KONTOMARI
Om mitt liv tillsammans med min man i utkanten av en liten by på Kreta.
Skrivs av Birgitta i Kontomari, Chania.

LIDÉN I ATHEN MED OMNEJD
Om arbete och fritid och möten med människor och natur.
Skrivs av Gunnar och Kicki.
LIDÉN I ATHEN - SVENSKA KYKAN I UTLANDET
Om vår tid i Grekland där vi bor och arbetar sedan augusti 2010.
Skrivs av Gunnar och Kicki.

LISA'S PLACE
Om vardagen, grekisk kultur och mat med recept.
Skrivs av Lisa på Samos.



LIVET I EN LITEN BY I GREKLAND
För er som undrar hur vi får tiden att gå...
Skrivs av Lena från Växjö som bor halva året i den lilla byn Mikrokambos i norra Grekland tillsammans med sin grekiske man.

MONICA P
Om livet på en grekisk ö sedan 1967!
Skrivs av Monica på Kalymnos.

OBS! När ni klickat på länken kommer ni in på Kalimera.se.
Där klickar ni på "Blogghörnor" och därefter på namnet Monica Pizania!


PELOPONNESOS
En hemsida och blogg från Peloponnesos.
Skrivs på svenska och finska av Anneli i byn Koroni.

10 comments:

anitaskreta said...

Oj, vad många Greklandsbloggar du fått ihop! Jag har också en som jag precis börjat skriva.
www.anitaskreta.blogspot.com

Eva in Athens, Greece said...

Jätteskoj, Anita! Du är med nu!

Anonymous said...

Hej!Vi är två greklandstokiga tjejer som flänger fram och tillbaka till Grekland som har startat en blogg ihop. www.greekdream.blogg.se // Anna o Sara

Eva in Athens, Greece said...

Hej Anna och Sara! Låter jätteskoj, men den här listan är egentligen till för de som bosatt sig här. Kan dock tänka mig att lägga till er på listan när ni kommer hit och ska stanna en längre tid, så meddela mig isåfall!
☼☼☼

Patricia said...

Hej! Jag är en svenskfödd halvgrekiska som bor i Athen och skulle bli jätteglad om du la till min blogg också :)Kommer länka till din också :) tack på förhand. Kram patricia

http://greekistasty.blogg.se/

Unknown said...

Hej Patricia!
O.k, det är fixat, Patricia - lycka till med din blogg (ser att du började blogga igår, kul!)!
☼☼☼

Unknown said...

Tack så mycket :) Ja, jag tänkte jag skulle hålla mina nära och kära uppdaterade om mitt liv här borta.

Kram :))

Ia said...

Hej!
Så kul med alla länkar! Här kommer en till från en tokfia som flyttat till Ierapetra på Kreta:
http://iamittilivet.wordpress.com/

Ha det gott!
Ia

Anonymous said...

Yannas Blogghörna fösvann visst!! ??

Yvonne

Unknown said...

@Ia
Hej Ia! Jag har lagt till din blogg för ganska länge sedan, men glömde visst svara på din kommentar då. Jätteskoj att du hittade till min lista!
☼☼☼

@Yvonne
Jätteskoj att få en kommentar av dig! Tror det är första gången faktiskt. Din blogg har ju varit med på min lista i många år. Eftersom du inte skrivit i bloggen på mer än 2 år har jag plockat bort den. Vill gärna hålla listan hyfsat aktuell.
Hoppas allt är bra med dig!