Monday 17 May 2010

Fakés (lins-soppa)


Nu ska ni få ett recept på en väldigt vanlig grekisk vardagsrätt som innehåller massor av järn! Gott är det oxå! Dessutom, som ett extra plus, en mycket billig rätt.

Fakés (lins-soppa)

Tillagningstid: 20 min
Koktid: 45-60 min

Du behöver:
Linser, 5 dl
Lök, 1 stor
Krossade tomater, ca 800 g
Salt 2 tsk, peppar 2 krm, lagerblad 2 st
Vitlök, 2-3 klyftor beroende på storlek
Olivolja, ½ dl


Här i Grekland börjar vi alltid med att rensa linserna noga - det kan finnas småsten i, men det behöver ni kanske inte göra i Sverige. Linserna som säljs där är nog redan välrensade.

Koka upp i lite vatten. Häll i durkslag efter ett par minuters kokning och skölj linserna lite.
Häll tillbaka linserna i kastrullen och tillsätt 1,8 liter vatten och ställ på högsta värme på spisen. Tillsätt löken (körd i hackmaskin eller finhackad), de krossade tomaterna (jag brukar köra även dem i lill-hacke eftersom barnen inte tycker om att se skalbitar) samt kryddor och pressad vitlök. Sänk värmen när soppan börjat koka och småkoka i 45-60 min. Rör om då och då. Tillsätt olivoljan på slutet - den är nyttigast okokad.
Det här receptet är för en familj på 4-5 personer. Kanske blir det oxå kvar lite till nästa dag. (Nästa gång jag gör det ska jag kolla exakt hur många portioner det blir och skriva det här under, i "comments".)

Serveras med fetaost, färskt bröd och gärna en sallad.

2 comments:

Anonymous said...

Posted by catharina Wed, May 19, 2010 17:59

den var väldigt populär i salladsbaren. avskyr fortfarande fetaost och lamm. jag har inte ätit kött på ett år och saknar det inte. som sagt, billig och supergod soppa! kram

Eva in Athens, Greece said...

Posted by eva Wed, June 02, 2010 09:28

Hoppsan, en kommentar som jag inte sett! Ja Catharina, ibland funderar jag oxå på att bli vegetarian. Kanske blir Dimitris och jag det när barnen är utflugna - åtminstone kommer vi att äta kött väldigt sällan då.
Du skriver var istället för är - har ni stängt salladsbaren?
Har kollat hur mycket soppa det blir med mitt recept nu; det blir 9 portioner. Alltså portioner, ej personer. Den här nyttiga soppan kan man lätt äta 2 portioner av. Innehåller säkerligen s.k negativa kalorier! D.v.s det går helt säkert åt fler kalorier att förbränna den än vad den innehåller! Åtminstone om man inte tar för mycket fetaost...