Thursday 11 August 2011

Skotinó-grottan i Gouves

Read in English: The Skotino cave in Gouves

Kan man tro att det ska finnas en stor grotta där framme till vänster om vägen? Ingen skylt fanns det heller, så jag var övertygad om att jag kört fel. Det är ju så slätt runt omkring. Men ganska högt upp i bergen är det ju, 225 m.ö.h.

En söt liten gångväg neråt...Inte en människa syntes till dock...

Grottans öppning skymtar där framme...Ska man våga gå in där alldeles själv?

Ett tvåbent bord.

Hoppsan och Hejsan, ett  jättetrevligt par från Italien, Arezia & Alexander hade också hittat till grottan. Kul! Skulle varit lite läskigt annars...

Skotinó-grottan är 33 m bred och hela 130 m djup. Lite svårt att gå långt in dock, eftersom det är ganska stenigt. Man har funnit en ansenlig mängd offergåvor i brons och keramik där på 60-talet - en del av dem har man daterat så långt tillbaka som till den minoiska perioden (2700-1400 f.Kr)!


Jag har ju bott i Hersonissos på Kreta i 20 år, men jag visste inte att det fanns en så stor grotta i Gouves! Grottan som även kallas Agia Paraskevi-grottan efter en liten kyrka som finns på platsen (se foto nr två), ligger nära byn Skotinó.


Hittar ej någon bättre karta för tillfället. Kör upp genom gamla byn Gouves. Strax efter slutet av byn finns en skylt "Σκοτεινό 1" och en till skylt: "The cave of Paraskevi" som visar till höger. Någonstans svängde jag till vänster vid en skylt och var i byn Skotinó. Efter ett fåtal meter var man vid ett vägskäl...höger eller vänster...och ingen skylt. Valde vänster och hade tur. Efter ett par kilometer fanns det en skylt i en kurva om att ta av till höger...

Andra inlägg kanske av intresse:
Kato Gouves, eller bara Gouves, på Kreta
Klostret Kera Eleousas i Gouves på Kreta
Mylos - bästa restaurangen i Gouves!          (Mylos Taverna, facebook)

5 comments:

Steve said...

Fascinerande.

Hjem Kära Hjem/ Anna said...

Du får mig verkligen att vilja resa till kreta igen!!
Tänk va mkt som finns som man som "turist" inte får med sig.
Klem Anna

Äventyret framtiden said...

Så spännande! Vad allt kan man inte hitta längs vägarna:)?

Marina said...

Härligt! Ska absolut upp på listan över saker jag ska göra när jag återvänder hem "på riktigt" och ska börja turista i Europa!

Eva in Athens, Greece said...

Hej Steve, Anna, Karin och Marina! Tack for era kommentarer! Nu gar det plotsligt inte att andra spraket till svenska...Naval...ha en fin helg!