Tuesday 30 November 2010

Julen i Grekland

Jag glömde bort att det var första advent igår! Det är lätt hänt när man inte bor i Sverige. Letade efter
Adventsljusstaken idag, men har inte hittat den ännu...imorgon ska jag gå till kontorslagret och kolla - med lite tur så!


Det skulle passat bättre med en julstjärna, men råkade få syn på den här blomman som var så röd och grann!

När jag kom till Grekland för 25 år sedan (!Är det verkligen så länge sedan?!) påminde julpyntet här mig om USA där jag hade varit som AuPair; stora plasttomtar och annat i många olika färger, blinkande olikfärgade ljus i granarna och diverse annat färgglatt och plastigt fult! De senaste åren har det blivit mycket finare julpynt här i landet. Fler hem har oxå julgran nu än förr. Här pyntas granen mycket tidigare än i Sverige, oftast samtidigt som man sätter ut någon form av julbelysning på balkongen eller i trädgården. För 4 dagar sedan såg jag de första julbalkongerna, men fortfarande är det inte så många. Nu ikväll när jag var ute med hunden såg jag bara 5 som julpyntat - kanske beror det lite på årets varma november, och det är ju faktiskt inte ens december ännu. I år ska jag oxå pynta granen tidigt har jag tänkt, kanske nästa helg! Man plockar bort den tidigare, oftast strax efter nyår.

Man sätter inte upp julgardiner! Det gör inte jag heller, men jag tror att många svenskor som bor i Grekland gör det.(Eller? Det kanske är bara är jag som tror det?) Jag brukar hänga upp julkulor eller pepparkakor i dem bara. Överhuvudtaget håller man inte på och byter gardiner ofta här utan man kör samma i flera år tills man blivit less! Det passar mig perfekt!:)

Man håller inte på och lagar en massa julmat heller och julklappar blir det väl en eller två till sina barn samt till barn man är gudförälder till. Julklapparna delas ut på Nyårsdagen. Då har Vassilis namnsdag och jultomten heter Agios Vassilis!

Jul eller Nyårsmiddag brukar bli (amerikainspirerat?) kalkon. Överhuvudtaget skulle jag vilja påstå att julstressen är minimal här! Åtminstone om man jämför med Sverige. Lite press känner husmödrarna på sig att de ska baka två sorters speciella julkakor. När de gjort det brukar de göra i ordning ett par fina fat med dessa kakor och ge bort oxå. Ska visa dessa kakor närmare Jul!


Andra inlägg kanske av intresse:
Recept till jättegod glögg

Om saffran och är det lika dyrt som guld?
Skandinavisk julbazaar och promenad i Pláka
Grekiska julkakor
Acropolis museum på julafton och var man MÅSTE äta i Monasteraki...
Julafton i Grekland
Juletider på Syntagmatorget
Ett julpyntat Glyfada
Snöflingor, regn och småjuligt
Vassilopita - grekisk nyårskaka (historien bakom samt recept)
"Τα Φώτα" och dykning efter korset den 6:e januari i Grekland

Om andra grekiska högtider och speciella dagar:
Klidona - grekisk Midsommarafton!
Den Grekiska Påsken
Den Grekiska Påsken, fortsättning!
Röda ska påskäggen vara i Grekland
Kalo triimero, Kala koulouma & Kali Sarakosti! (Kathara Deftera, påskfastan)
Tsiknopembti - Osiga torsdagen!
Απόκριες - Karnevalstider i Grekland!
Karnevaler i Grekland (Var det arrangeras parader etc.)
Kathara Defthera - picnic med drakflygning
Kathará Deftéra
Greklands nationaldagsparad den 25 mars i Glyfada
Nationaldagen i Grekland den 28 oktober - ΟΧΙ-dagen!
Nationaldag igen och Tysklands enorma krigsskuld till Grekland
Greklands Nationaldag den 25 mars
Polytechnio 17 nov 1973
Polytechnio - skolornas högtidsdag

4 comments:

Tina said...

Jag bakade kourabiedes och melomakarona för första gången i mitt liv förra julen när vi bodde i Sverige. Jag vill minnas att jag höll på EN HEL DAG! Här finns det ju överallt så jag funderar på att köpa färdiga. Fast, JAG ska inte äta dom... ;-)

Grekland nu said...

Ja men visst ÄR det skönt att slippa julstressen!! Här är inte så noga hur det blir och det är så skönt. Visserligen gör jag skinka, köper några enkla julklappar, klär granen och sånt, men i lugn takt.

Anne-Marie said...

Spännande att läsa om hur man firar och förbereder sig inför julen i Grekland. Låter skönt att julstressen är minimal. :)

Eva in Athens, Greece said...

Hejsan Hoppsan på er!
Tina, jag har själv aldrig försökt mig på varken kourabiédes eller melomakárona, ännu åtminstone. Vi har alltid fått av snälla släktingar och vänner. Det verkar som om det är ganska svårt att lyckas med dem oxå tycker jag. De färdiga är oftast väldigt goda, så varför ska man slita i flera timmar och så kanske kakorna ändå inte blir som de ska i slutändan...?! Fast det vore kul att ha provat någon gång åtminstone...

Ingabritt, ja absolut, det kanske inte riktigt framkom, men jag gillar verkligen som det är här! Ibland kan man visserligen bli lite nostalgisk över den svenska Julen, men hemma i kära Sverige är det ju en helt otrolig stress - en massa måsten hit och dit...

Anne-Marie, välkommen! Läste att du varit på Kreta på semester för ganska längesedan - du må tro att där har förändrats mycket! Framförallt har det sedan dess tillkommit massor av hotell och olika business som har med turismen att göra. Men Kreta är ju en fantastiskt fin ö, hoppas du får tillfälle att besöka ön på nytt någon dag! Under min etikett "Kreta" kanske du hittar något som är intressant! Har en massa inlägg på min gamla bloggadress www,evaiaten.com som jag ska föra över hit så småningom, men om du har tid och lust kan du kika in där.
Som du kanske såg i det här inlägget var jag och jobbade som AuPair i USA, Los Angeles närmare bestämt, det var 1979-1980! Kan faktiskt inte påminna mig om att det var någon julstress där heller egentligen! Om julen där minns jag en kille i en öppen sportbil en supersolig och varm dag med en julgran i baksätet...(liknande har jag förstås haft tillfälle att se många gånger i det här landet oxå, men då gjorde det verkligen ett starkt intryck på mig!)samt underbart god julmiddag med kalkon och champinjoner!

Ha en bra dag allihopa!