Thursday 13 October 2011

Fixa extra sidor på Blogger

Ni som har bloggen på Blogger (blogspot.com) vet väl att man kan fixa (konfigurera) extra fristående sidor? Man kan faktiskt göra upp till hela 20 extra sidor (t.ex "Om mig").
Några vet kanske inte hur man gör, eftersom det inte står beskrivet. Det är verkligen superlätt!

Man går till instrumentpanelen och där klickar man på "Nytt inlägg" (eller "Redigera inlägg"). I övre delen av sidan klickar du på "Redigera sidor" (även om man inte har några innan alltså). Därefter klickar man bara på den blå rutan "Ny sida" och så är det bara att sätta igång. Efter att du klickat på publicera så dyker det upp en länk automatiskt på startsidan, samt även en länk "Startsida".


Om du inte gillar placeringen av länkarna eller om de inte dykt upp av någon anledning klickar du på texten "Lägg till gadget för sidlista", vilket står till höger om den lilla blå rutan "Ny sida".

17 Maj 2012....
Ja, nu ser det lite annorlunda ut på Blogger:
  • Klicka på "Utforma"
  • Välj "Sidor" 
  • Gå först till "Visa sidor som". Det finns 3 alternativ att välja mellan. Det är från början inställt på "Visa inte", så gör du inget här kommer sidorna inte att synas i bloggen.
  • Gå sedan till "Ny sida", "Tom sida, lägg till text och media"
  • Skriv inlägget och publicera!

Lycka till!

Haha, så här trodde man år 1954 att en hemdator skulle kunna se ut 2004...!

Kanske av intresse:
Extrasidor eller kanske några av dina etiketter överst i bloggen?


Kommentarsfält på Bloggers fristående sidor
Blogg på två språk eller fler - Tvåspråkig blogg
Bildplats på Blogger (Picasa webbalbum)
Minska bilder på Bloggers blogg
Fixa svarta hjärtan och andra symboler med tangentbordet?
Alla svenska bloggregister! (Registrera din blogg och få bättre placering på Googles söklistor!)

7 comments:

Linda - Mitt liv i Grekland said...

Hahaha vem hade haft plats för en sån dator hemma!? Tror inte det hade varit nån storsäljare direkt! ;)

Marina said...

Här skulle det verkligen bli ett "datarum" som gjorde skäl för sitt namn!

~ INA ~ Inas☆House said...

Oj vilken värsting dator med roder och andra fräna finesser! Man skulle vara tvungen att bo i ett slott om man hade en sån dator. :)

Kram Ina

Snäckskalsdalen. said...

Har nollkoll på det här med blogger så jag läser och begrundar och undrar, är det sådana sidor du har överst som Recept och Greikiska bloggar osv?
Huh, jag fasar för att greja runt, men har noterat ditt inlägg om jag skulle vilja göra det någon gång i framtiden.
Den där hemdatorn ser kul ut, gillar ratten, mer som en rejäl segelbåt!
Agnetakram

Eva in Athens, Greece said...

Linda, Marina och Ina: Ganska otroligt hur tiderna förändras! 1954 var det säkert många som trodde att snacket om datorer och hur de skulle kunna fungera var rent lurendrejeri...!

Min man minns när TV'n kom till Grekland och de stod och tittade på en sådan genom ett skyltfönster och försökte lista ut hur det "tricket" gjorts...

Japp, Agneta, det på min blogg kan man väl kalla sidor också, bara det att de är gjorda lite på ett annat sätt genom användning av vissa av mina etiketter. Det var därför jag länkade till Monicas och Inas blogg. Jag hade också de vanliga sidorna till i förrgår i bloggen. Ska berätta hur man gör som jag har nu också. (Många fler än mig har det, men säkert även många som undrar hur man gör.)

Yosofine said...

Jag håller på och trixar med sidor nu men har inte fattat hur jag kan få fler inägg under samma sida? Tacksam för svar!

Kram Josefin

Eva in Athens, Greece said...

Hej Josefin! Så bra att du påminde mig! Hade tänkt skriva ett inlägg om detta som du kan se i kommentaren ovanför din, men hade totalt glömt det! Jag ska fixa ett inlägg om det i eftermiddag, promise!
Kram